سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برای آدمی زشت است که عملش از دانشش کمتر باشد و کردارش به گفتارش نرسد . [امام علی علیه السلام]

چکیده ای از اسلام

از میان ادیان ابراهیمی که دارای کتاب آسمانی هستند سه کتاب باقی مانده است. 1- تورات 2- انجیل 3- قرآن

درباره تورات و انجیل خود مسیحیان و یهودیان قائل به این نیستند که کتاب فعلی در دستشان همان کتاب آسمانی و بدون تحریف است.

اما مسلمانان قرآن را بدون هر گونه تحریف می دانند . و در نتیجه تنها کتاب آسمانی که تغییر نیافته و در دسترس است قرآن می باشد.

 درباره جمع آوری قرآن مجید به صورت مکتوب فعلی برخی نظرشان این است که در زمان حیات رسول خدا(ص) زیر نظر آن حضرت قرآن جمع آوری و به صورت مکتوب ومدوّن درآمد،آیت الله سید ابوالقاسم خویی، بیات، ج 1، ص 407.

 ولی عده‌ای بر این نظرند که قرآن در زمان رسول خدا(ص) و به دستور آن حضرت نگارش و کتابت یافت، اما مدون نبود، بلکه به صورت پراکنده؛ یعنی صحیفه ـ صحیفه بود که بر روی چیزهایی نظیر چرم، چوب درخت خرما؛ سنگ های صاف، قطعات حریر نوشته شده بود. پس از پیامبر اسلام(ص) امیرمؤمنان علی(ع) قرآن را جمع آوری فرمودو شأن نزول و تأویلات را هم آورده بود. این قرآن به عنوان سپردة امامت در نزد امام زمان (عج) می‌ باشد.

در زمان ابوبکر مسیلمه کذّاب در یمامه ادعای پیامبری نمود، ابوبکر برای سرکوب مسیلمه سپاهی را روانة یمامه نمود . در این جنگ مسلمانان پیروز شدند و مسیلمه کشته شد، ولی حدود هفتار نفر از حافظان قرآن کریم کشته شدند که همگی از صحابة رسول خدا(ص) بودند. ابوبکر پس از این ماجرا دستور داد قرآن جمع و تدوین گردد و برای این کار زیدبن ثابت را که از پرکارترین و جوان ترین کاتبان وحی و حافظ قرآن و دارای مصحف اختصاصی بود انتخاب شد و زیدبن ثابت نوشته های پراکندة قرآنی را جمع کرد.

این نسخه جمع آوری شده که گردآوری آن حدود 14 ماه طول کشیده بود ، پس از ابوبکر به عمر داده شد و پس از عمر به دخترش حفصه همسر رسول خدا(ص) سپرده شد.

در زمان عثمان با توجه به رفتن قرآن به سرزمین های اسلامی فتح شده اختلا ف در قرائت کلمات قرآن پیدا شد و برای جلوگیری از اختلاف عثمان دستور داد تمام نوشته های زمان رسول خدا(ص) را گرد آوری کردند و نسخة کتابت زید در زمان ابوبکر را که نزد حفصه بود به امانت گرفتند و بر اساس قرائت واحد قرآن را تدوین نمودند و از روی آن پنج یا شش نسخه استنساخ شد .

یک نسخه در مدینه و یک نسخه در مکه و چهار نسخة دیگری را همراه با یک حافظ قرآن که نقش معلم و راهنمای درست خوانی را داشت به مراکز مهم جهان اسلام ، یعنی بصره ، کوفه، شام و بحرین ارسال کردند و بقیة قرآن ها که با این قرائت مخالف بود از بین بردند و عثمان به تمام بلاد نوشت قرآن های دیگری را از بین ببرند. و بدین وسیله از اختلاف قرائات قرآن جلوگیری شد
بهاءالدین خرمشاهی، دانشنامة قرآن، ج 2، ص 1634، مادة جمع قرآن و سید محمد باقر حجتی، تاریخ قرآن کریم، ص 234، 385، 419 و 429. 
   نزول دفعی و تدریجی

بحث اینکه رمضان ماه نزول قران است به مساله دو نوع نزول (دفعی و  تدریجی) باز می گردد .

توضیح:
قرآن در شب 20 یا 23 یا 25 هر ماه رمضان به آسمان دنیا نازل شد، به طوری که در هر شب قدر خداوند مقدار آیاتی را که نزول آن را در طول سال مقدر فرموده بود، نازل می‏کرده است، بعد همین آیات به تدریج در طول سال نازل می‏شد.
در روایاتی از طریق امامیه از نزول قرآن به بیت المعمور نام برده شده است که در آسمان چهارم قرار دارد. این که آسمان چهارم کجا است و واقعیت بیت المعمور چیست، برای ما روشن نیست، ولی بعضی از علما از بیت المعمور به قلب مبارک پیامبرصلی الله وعلیه وآله نام برده‏اند.
دلایل عدم تحریف قرآن

1ـ چگونه امکان دارد که تحریف به قرآن راه یابد، در حالیکه خداوند حفظ و صیانت آن را تضمین کرده‌است، چنانکه می‌فرماید: «إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ» حجر/9: [ما خود قرآن را فرو فرستاده و خود نیز نگهبان آن هستیم].

 2ـ خداوند راه یافتن هر نوع باطل به ساحت قرآن را نفی کرده و می‌فرماید: «لا یَأْتِیِه الباطلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ حَکیمٍ حَمیدٍ» فصلت/44: [باطل از هیچ سو به ساحت قرآن راه ندارد، آن از جانب خداوند حکیم و ستوده نازل شده‌است].

باطل که خداوند راه یافتن آن را به قرآن نفی‌کرده، هر باطلی است که مایة وهن قرآن گردد، و از آنجا که کم یا زیاد کردن الفاظ و آیات قرآن مسلماًمایه سستی و وهن آن می‌گردد، لذا قطعاً هیچگونه کاهش یا افزایشی به ساحت این کتاب شریف راه نیافته است.

3ـ تاریخ گواهی می‌دهد که مسلمانان به آموزش و حفظ قرآن عنایت ویژه‌ای داشتند در میان عربهای زمان پیامبر، حافظه‌های قوی و نیرومندی وجود داشت که با یک بار شنیدن، خطبه‌ای طولانی را حفظ می‌کردند، بنابر این چگونه می‌توان گفت چنین کتابی که این همه قاری و حافظ و علاقمند داشته، تحریف شده‌است؟! 
4ـ شکی نیست که امیر مؤمنان(ع) در بعضی از مسائل با خلفا اختلاف نظر داشت و مخالفت خود را نیز به صورت منطقی در موارد گوناگون آشکار می‌کرد، که یکی از آنها خطبة شقشقیه و نیز مناشدات معروف ان حضرت است. در عین حال می‌بینیم که آن حضرت در سراسر زندگی خود، حتی یک کلمه هم دربارة تحریف قرآن سخن نگفته است، حال اگر (العیاذ بالله) چنین کاری صورت گرفته بود، مسلّماً به هیچوجه ایشان دربارة آن سکوت نمی‌ورزید. بلکه بالعکس آن حضرت پیوسته به تدبر در قرآن دعوت می‌کرد و می‌فرمود: «لَیْسَ لأحدٍ مِنْ بَعْدِ القرآنِ مِنْ فاقهٍ ولا بَعْدَ القرآنِ مِنْ غنیً فَکُونوا مِنْ حَرثته و أتباعه» (نهج البلاغه، خطبة 171): [ای مردم برای کسی در صورت پیروی از قرآن فقر و نیازی نیست، و بدون پیروی از قرآن، غنا و بی‌نیازیی وجود نخواهد داشت، بنابر این در سرزمین زندگی خود بذر قرآن را بیفشانید و از پیروان آن باشید.]
فرق قرآن و انجیل

وحی تشریعی عالی ترین درجه از مصادیق وحی است که شناخت ماهیت و راز آن بر غیرمخاطب ممکن نمی باشد .از مقایسه آن با معارف بشری همین اندازه می توان گفت که خارج از معارف بشری ( حس و تجربه و عقل و حدس و حتی شهود وعرفانی ) بوده ، و از سنخ آنها، و هم رتبه با معارف انسانی نمی تواند به شماربیاید، زیرا مبادی و زمینه های اکتسابی معارف بشری که حس و تجربه ، تعقل و تفکر، تاریخ و آثار به جا مانده و تجربه درونی و شعور باطنی است ، در آن نوع از معرفت قابل مشاهده نمی باشد .بنابراین باید گفت : حقیقت وحی درحوزه اصطلاح علم کلام و فلسفه دین ، مختص آن نوع معرفتی است که به صورت ویژه بر پیامبران القا می شود،

از اینجا به تمایز دیدگاه مسلمانان با دیدگاه غالب مسیحیان در موضوع وحی پی می بریم ، زیرا وحی در نظر مسلمانان ،چنانکه گذشت ، طریق ویژه القای پیام الهی بر پیامبر است که در آن هم معنا وهم لفظ، هر دو از ناحیه خداوند فرستاده می شود و پیامبر هیچ نقشی جزگیرندگی و حفظ و انتقال خبر به مردم ندارد .لذا حقیقت و پیام واقعی خدا ازطریق او به انسانها می رسد .در مقابل ، مسیحیان به خصوص از زمان رنسانس به بعد، حقیقت وحی را به گونه رویگری تفسیر کردند،به نظر آنها وحی از مقوله لفظ وپیام نیست . بلکه از نوع انکشاف و تجلی است 
قرآن یک کتاب واحد است که آن را یک شخص فقطبه یک زبان ، ظرف 23 سال به مردم گزارش نموده ، در صورتی که کتاب مقدس مجموعه 73 کتاب است که به زبانهای عبری ، آرامی و یونانی در طول 1500سال گردآوری شده است و شمار بزرگی از مولفان آن برای تهیه آن به عملیات پیچیده ای دست زده اند .

چرا که مسیحیان معتقدند خداوند کتاب مقدس را به وسیله مولفان بشری نوشته است . به نظر اکثر متفکران کاتولیک ، ارتدوکس وپروتستان عصر حاضر اصل پیام ( مژده نجات ) که از طرف خدا آمده به نوبه خود حق است ، ولی شکل پیام با توجه بر اینکه تنها به خدا مربوط نمی شود،بلکه به عامل بشری ، آنهم بشری که به ادعای خودشان معصوم نبوده است ،نیز ارتباط پیدا می کند،

محدود و در معرض خطا واقع می شود .از این رو گاهی این نویسنده بشری نظریات غلط یا اطلاعات اشتباه آمیزی دارد که اثر آن درمتن کتاب باقی می ماند .در مقابل ، مسلمانان معتقدند که خدا می تواند پیام خود را مستقیما" به پیامبر بفرستد و پیامبر هم آن را دقیقا" به بشر تحویل دهد.یعنی از دید مسلمانان ، قرآن مجید به چیزی جز وحی الهی وابسته نیست. قرآن وحی خدا، وحی حقیقی و پیامی با عبارات روشن و کامل و نمایی شناخته شده می باشد .به این جهت اعتقاد به عصمت لفظی قرآن مجید یکی از اصولی است که مسلمانان به آن معتقدند و از آن حمایت و دفاع کرده اند
محیطی که قرآن در آن نازل شد

عنصر نزول تدریجی قرآن ، ( کیهان اندیشه ، شماره 28، مقاله تحریف ناپذیری قرآن اثر علامه مرتضی عسکری ) : یکی از تمهیدات الهی برای مصون ماندن قرآن ، نزول تدریجی آن ، آنهم باسبک و برنامه ای ویژه است . در مدت تقریبا" بیست و سه سال آیات قرآن به دو شکل نازل شده است . ایاتی که در آغاز بعثت در مکه نازل گردیده ، آیاتش کوتاه و موزون است مانند ( ( و الضحی و اللیل اذا سجی ، ما ودعک ربک و ماقلی ، ...) ) و یا ( ( الرحمن ، علم القران ، خلق الانسان ، علمه البیان ) )

 این مقاطع کوتاه و موزون در حفظ آیات ، تاثیر بی شایبه ای داشته است ، آن هم در میان مردم روزگاری که امی بوده است . اما در سالهای بعد، آیات و سور بزرگتری درمدینه نازل شده است ، زیرا در مدینه ، هم آرامش بیشتری برای مسلمانان بوده و هم امکانات نوشتن و ثبت آیات . بالاخره ، نزول تدریجی قرآن ، این نتیجه راداشت که وقتی دو و سه آیه نازل می شده ، پیامبر آن را برای مسلمانهامی خواند، آنها حفظ می کردند، بعد آیه ای دیگر نازل می گشت
کیفیت تعلیم پیامبر(ص)

آنچه که در تاریخ قرآن مهم است بدانیم ، این است که پیامبرچگونه آیات را به مردم می خوانده و چگونه آنها را تعلیم می داد؟ در روایتی ، ( همان ) داریم که راوی آن می گوید : پیامبر در مدینه هر بار ده آیه به مامی آموخت ده آیه را یاد می گرفتیم ، سپس ده آیه دیگر و ...برای مثال ، یکی ازصحابه در مسجد دمشق 1600 شاگرد را تعلیم قرآن می داده است .

 به این شکل که آنها را به گروههای ده نفری تقسیم کرده و هر ده نفر یک ناظرداشته اند که مجموع این ناظران و سرگروهها 160 نفر می شده اند .افزون بر آن ، ( ابو عبدالله زنجانی ، تاریخ القرآن ، ص 42، موسسه الاعلمی ، بیروت ) ، به شهادت تاریخ ، در همان زمان پیامبر اکرم ( ص ) عده زیادی از مسلمانان که تعداد آنان را تا چهل و سه نفر نوشته اند به دستور ایشان هر آیه و یا سوره ای که نازل می شد بلافاصله می نوشتند، از جمله معروف ترین اصحاب پیامبر که به نوشتن قرآن اهتمام خاصی می ورزیدند حضرت علی ( ع ) و زید بن ثابت هستند
وضعیت فرهنگی جامعه

بی شک از اهتمام پیامبر بر قرایت قرآن و تحفیظ آن بر مسلمانان ، جامعه آن روز فضیلت بزرگی برای حفظ قرآن قایل شده بود .مومن و منافق در این جهت بر یکدیگر سبقت می گرفتند .معاشرت وانس با قرآن جزو آداب و رسوم مردم در آمده بود و در مسایل و مشکلات خود به آن مراجعه می کردند .تقدس و فضیلت یافتن قرآن نزد مسلمانان ، این نتیجه را به دنبال داشت که کسی به خود نمی توانست ایده تغییر قرآن را از سربپروراند
تکامل خط و کتابت

برای حفظ یک متن به صورت اصلی باید شرایط طبیعی چنین امری فراهم باشد.در اعصار گذشته تکامل خط و پیشرفت کتابت به آن میزان نبوده است که بتواند متنی را در بستر خویش و به صورت کامل حفظ نماید .البته با رشدتمدن بشری زمینه های لازم برای چنین امری پدیدار می شد، چنانکه به نظربرخی ، از محققین در زمان رسول الله شرایط و موقعیت حصول چنین کاری مهیا شد و زمینه را برای حفظ و صیانت قرآن فراهم آورد
امکان تحریف قرآن از نظر اجتماعی وجود نداشت

قرآن مجید کتابی بوده است  که با تمام شیون زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان مرتبط بوده و مسلمانان سیاست ، اقتصاد و قوانین اخلاقی و حتی آداب و رسوم معاشرتی خود را از آن می گرفته اند و در مسایل خود به آن مراجعه می کردند .

کتابی که تا این اندازه با زندگی مردم در آمیخته و مورداستفاده و مراجعه آنها بوده است چگونه ممکن است کاهش در آن پیدا شود ومسلمانان متوجه آن نشوند .این احتمال به منزله این است که احتمال دهیم درقانون اساسی یک ملت بزرگ تغییر و حذف واقع شود و کسی متوجه آن نگردد .

در حالی که نقش قرآن در زندگی مسلمانان بیش از نقش یک قانون اساسی در زندگی ملتهای امروز بوده است . لذا اگر کوچکترین حذفی وکاهشی در آن می خواست صورت بگیرد با عکس العمل شدیدی مواجه می گشت . حال با این تفصیل چگونه ممکن است کج اندیشان بتوانند چیزی ازقرآن کم بکنند
اقدام برای جمع آوری قرآن بعد از شهادت هفتاد نفر نشان دهنده اهتمام مسلمانان است.

اهتمام به نگه داری و حفظ قرآن کریم در میان مسلمانان به اندازه ای بود که پس از نبی اکرم و در زمان خلافت ابوبکر، وقتی در جنگ یمامه تعدادی از حافظان قرآن کشته شدند مسلمانان تصمیم گرفتند توجه بیشتری در حفظ قرآن به خرج دهند و به این منظور همه نسخه های قرآن را دریک جا جمع آوری کرده و از اینکه نقصانی در آنها واقع شود جلوگیری نمودند.حفظ این نسخه ها به شدت مورد توجه قرار گرفت و همینطور نسل بعد ازنسل ، قرآن را سینه به سینه حفظ می کردند و به نسل بعد انتقال می دادند
شیوه قرآن انگیزه تحریف را منتفی کرد

قرآن بر خلاف  کتب آسمانی پیشین در تعارض با منافع زورمندان و سلطه جویان ازاصل بیان کلیات و اصول پیروی کرده است و به استثنای تصریح به نام ابولهب و همسرش به موارد و مصداقی و جزیی نپرداخته است و این یکی ازتمهیدات الهی در مصونیت این کتاب آسمانی می باشد که به نوبه خود باعث گردیده ، برای کسی انگیزه کتمان یا تحریف آیات آن پیش نیاید .زیرا این شیوه عمومی قرآن هم در مورد مدح افراد و هم درباره مذمت آنان به جد مراعات می گردد و شرح و تفسیر آن به سنت پیامبر و اهل بیت واگذار می شود.
احادیث بر عدم تحریف قرآن

مثل حدیث ثقلین که فرمود : من در میان شما دو چیزرا به ارث گذاشتم یکی قرآن و دیگری اهل بیت خودم . مفهوم حدیث این است که قرآن را به صورت سالم و دست نخورده به شما مسلمانان تحویل دادم ، و سایر روایات که در زمینه عدم تحریف قرآن از ایمه اطهار ( ع ) نقل گردیده است
دلیل عقلی

خداوند حکیم برای هدایت بشر قرآن رافرستاده است و با توجه بر خاتمیت دین و پیامبر اسلام ، اگر قرآن تحریف شودپیامبر دیگری که راه صحیح را به مردم نشان دهد نخواهد آمد و مردم گمراه خواهند شد بدون آنکه در این گمراهی تقصیری متوجه آنان باشد بلکه این گمراهی مستند به عدم حفظ الهی می شود و این امر با ساحت اقدس خداوندسازگار نیست و نقض غرض و مخالفت با حکمت الهی به شمار می آید

اعجاز قرآن : بی شک ، اعجاز قرآن به کاربرد حروف خاص ،کلمات ویژه و جملات کوتاه محدود نمی شود بلکه اعجاز آن در محتوای غنی و معارف هماهنگ و سراسر حق آن و در نظم خاص است که بر مجموعه آیات و جملات یک سوره و مفاد آنها حاکم است از این رو، اگر نظم و محتوای ویژه قرآن فوق توان بشر است ، هر گونه دستکاری بشر در این آیات که به آن محتوا و نظم آسیب رساند قرآن را فروتر از حد اعجاز خواهد کرد

خاتمیت دین اسلام : می بینیم قرآن از طرفی ، در چندین جا تصریح می کند که کلام خداو سند نبوت است و کتاب اسلام به شمار می آید، مانند آیه 34 سوره طور وآیه 88 سوره اسری ، و از طرف دیگر، دین اسلام را دین خاتم معرفی می کندمانند آیه 85 سوره آل عمران و آیه 40 سوره احزاب ، روشن است که معنای خاتمیت ، مصونیت از تحریف است . اما سخن در این است که چه چیزی ازدین باید مصون از تحریف باشد؟ یقینا" آنچه به نام دین و مجموعه ی هدایت الهی برای یک پیامبر نازل گشته است ؛ یعنی کتاب او باید مصون از تحریف باشد و این شرط لازم مصونیت دین از تحریف است.
تواتر قرآن

یکی از مسایل ضروری اسلام و مورد اتفاق علمای اسلامی مساله ضرورت تواتر در آیات قرآن است . منظور از آن این است که قرآن در هر حرف و هر کلمه و حتی در حرکات و سکنات نیز باید متواتر باشد؛ یعنی همگان ( جمهور مسلمین ) آن را دست به دست و سینه به سینه ، به طور همگانی نقل کرده باشند .از این رو، چون تمام آیات قرآنی در زمانهای پس از رحلت پیامبربه این صفت تواتر دارا بوده اند، می توان این نتیجه را از آن گرفت که همه آیات قرآن از خود قرآن بوده و هیچگونه چیزی بر آن افزوده نشده است
قرآن ملاک روایات === پس باید بدون نقص باشد

در حدیثی امام صادق ( ع ) ازپیامبر ( ص ) چنین نقل می کند : ان علی کل حق حقیقه و...، فما وافق کتاب الله فخذوه و ما خالف کتاب الله فدعوه ؛ نشانگر هر حقی ، حقیقتی است و ...پس آنچه موافق کتاب خداست بگیرید و آنچه با کتاب خدا مخالف است رهاکنید ) ) ، ( کلینی ، اصول کافی ، ج 1، ص 69 ) . اکنون این پرسش مطرح می شودکه اگر احتمال آن می رفت که قرآن مورد دستبرد قرار گیرد و از اعتبار ساقطگردد، آیا جای آن بود که معیار سنجش صحت و سقم روایات قرار گیرد؟هرگز .قرآن بایستی همواره راه سلامت را در پیش داشته باشد تا بتواند معیارباشد .از این رو، طبق مفاد این گونه روایات به راحتی می توانیم ادعا کنیم که افزون بر رد احتمال تحریف در زمان حیات پیامبر، حتی بعد از وفات پیامبرهم هر گونه شبهه تحریف مردود می گردد زیرا از یک طرف روایات عرضه اززبان ایمه ( ع ) که بعد از رحلت پیامبر بوده اند، نقل گردیده . و از طرف دیگر،خود روایات عرضه یکی و دو تا نیستند بلکه فراوانند .( عاملی ، سید شرف الدین ، فصول المهمه ، ص 162، چاپ نجف ، دار النعمان و مصونیت قرآن ازتحریف ، ص 45 و نوری ، مستدرک الوسایل ، ج 17، ص 325، چاپ اول ،موسسه آل البیت ، بیروت )
چرا قران در زمان پیامبر (ص) جمع آوری شده

در رابطه باچگونگی جمع آوری قرآن ، لازم است به کتاب های مربوط به تاریخ قرآن مراجعه فرمایید .روایاتی که از اهل سنت پیرامون جمع آوری قرآن توسط خلفا نقل شده ، از جهات متعددی مخدوش است .

مجموعه این روایات راآیت الله العظمی خویی در کتاب ( ( البیان ) ) جمع آوری کرده و مورد نقد وبررسی قرار داده است . از بررسی این اخبار، چندین اشکال اساسی به دست می آید که ایشان به تفصیل بدان پرداخته اند؛ از جمله این که :

1- وجودتناقضات فراوان بین این اخبار؛ از جمله این که برخی از آنها جمع آوری قرآن را به ابوبکر نسبت می دهد، برخی به عمر و برخی از آنها دلالت دارند که وقتی عمر از دنیا رفت هنوز قرآن جمع آوری نشده بود و عثمان به آن مبادرت ورزید .

2- تعارض این اخبار، با روایاتی که جمع آوری قرآن را به دوران پیامبر ( ص ) مستند می سازد .

3- تعارض این روایات ، با آیاتی از قرآن که نشان می دهد از زمان نزول قرآن سوره ها از یکدیگر متمایز بوده اند .

4-تعارض این روایات با حکم عقل ؛ زیرا عقل حکم می کند که پیامبر ( ص ) بایداهتمام فوق العاده ای به جمع آوری و تنظیم و کتابت قرآن داشته باشند

 5-مخالفت این روایات با اجماع مسلمانان ، بر این که قرآن به تواتر اثبات می شود؛ در حالی که این روایات دلالت دارد که بسیاری از آیات قرآن با خبرواحد رسیده است

6-بعضی از این روایات ، مستلزم کاستی و زیادت در قرآن است و این مخالف حکم قرآن مبنی بر عدم امکان تحریف کتاب می باشد .پس از ذکر این مطالب ، آیت الله خویی می فرمایند : ( ( نسبت دادن جمع آوری قرآن به خلفا ودوران بعد از پیامبر ( ص ) یک امر موهوم و پندار غلط و بی اساس است که باقرآن ، سنت ، اجماع و عقل مخالف می باشد ) ) . برای آگاهی بیشتر، ر.ک : بیان در علوم و مسایل کلی قرآن ، ترجمه : محمد صادق نجمی ، هاشم هریسی ،ص 299 و 328 .
قرآن امیرالمومنین (ع)

قرآنی که علی (ع) جمع آوری کردند یک تفاوت با قرآن در دست مردم آن زمان داشت.

و آن هم در برداشتن شان نزول و ... (تفسیر ایات) است.

نکته جالب اینکه پیامبر (ص) در حدیث ثقلین می فرمایند کسی که قرآن و اهل بیت را پیشوای خود قرار دهد گمراه نمی شود و این دو هرگز از هم جدا نمی شوند.

پس اگر چه قرآن در الفاظ هیچ تفاوتی نکرده اما تحریف معنوی در آن رخ داده . یعنی اینکه بعضی همان الفاظ را به گونه دیگری معنا می کنند. و گمراهی آنها به دلیل دور شدن از اهل بیت است.

احادیث اهل بیت در تفسیر قرآن به طرق متفاوتی به ما رسیده و شیعه از آن احادیث در تفسیر صحیح قرآن استفاده می کند.

البته بعضی از ایات که رسوای کننده منافقان و .. است (با توجه به شان نزولشان) به دلیل شرایط نامناسب زمانه محدود بیان شده و ان شاء الله با ظهور امام زمان و ارائه قرآن امیرالمومنین تجلی بیشتری می یابد.




علی (کارشناس دینی) ::: دوشنبه 88/2/14::: ساعت 2:20 عصر

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 2


بازدید دیروز: 54


کل بازدید :181556
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
مدیر وبلاگ : علی (کارشناس دینی)[60]
نویسندگان وبلاگ :
مصطفی (پاسخگوی دینی)
مصطفی (پاسخگوی دینی)[36]

مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
 
>>فهرست موضوعی یادداشت ها<<<
بیعت[2] . عرفان[2] . عشق . عقوبت الهی . علت دیدار حضرت موسی و حضرت خضر علیهما السلام . غیب . قرآن . کرامات امامان . گناهان انسان . گناهان شیعیان . مراجعه به حدیث . مرتد شدن مسلمان . مشورت عمر با امام علی(ع) . ملاک پذیرش روایات . موسیقی . نبوت . نماز جماعت . همسران پیامبر(ص) . وب گردی . وراثت امامان شیعه . ولایت فقیه . یزید . کعبه،تخریب . آیا ابلیس از فرشتگان بود؟ . اثبات خدا . اجبار در حجاب . اختیار . ازدواج . ازدواج امام علی(ع) با حضرت زهرا(س) . اصولی و اخباری . اظهار مکاشفات . اعجاز قرآن . افراط و تفریط . ام الصبیان . امام سجاد علیه السلام . امام سجادعلیه السلام . امامت . امامت ائمه افضلتر از مقام نبوت انبیا . انسانهای ما قبل حضرت آدم علیه السلام . اهمیت یک حدیث . اولین کتاب اصولی شیعه . بازدارندگی . بازی با کلمات . بدبینی . برزگان سرشناس شیعه . برهان وجوب و امکان . پیامبر . تحریف . تحریف قرآن . تحصیل . تخصص . تصوف . تصوف در اسلام . توسل . جبر . جن و تاثیر آن در انسان . جنگ با ایران . جنین و عدم اطلاع از جنسیت . حدیث شناسی . حدیث یو م الدار . حره . حضرت خضر علیه السلام . حضرت زهرا(س) . حضرت علی علیه السلام . حضور قلب . داستان . دست خدا . دعا . دعا نویسی . دوست . دوست داشتن . دوستی . دین . دین زوری . زنان . سقیفه . سیاست و اسلام . شهوت . شور مومنانه . شیعه . شیعیان . صیغه . عدم ذکر نام ائمه در قرآن . عدم گناه کردن پیامبران .
 
 
>>لوگوی دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<